Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. En del av dessa kakor är tredjepartskakor. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Läs mer om kakor och hur du kan stänga av dem.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Ställ din fråga här

Telefonbanken

Öppettider033-10 50 60 val 3

Digital Support

Dygnet runt0771-97 75 12

Spärrservice

Dygnet runt08-411 10 11

Frågor och svar appen för unga

Kom igång

Hur skaffar jag appen?
Vad behöver jag för att börja använda appen för unga?
Kostar appen något?
Vem kan använda appen?
Hur gör jag om jag behöver hjälp?
Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?
Varför behöver appen ha tillgång till olika funktioner i mobilen när jag laddar ner appen?
Måste jag ha en smartphone för att kunna använda appen?
Jag är kund i en sparbank, kan jag använda appen?
Jag är kund både i Swedbank och i en Sparbank, behöver jag ladda ner två olika appar?
Vilka konton och sparanden visas i appen? 
 

Logga in

Vilka inloggningssätt finns för appen?
Personlig kod har försvunnit som inloggningsmetod. Vad ska jag använda istället?
Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Tjänster i appen

Kan jag betala räkningar i appen för unga?
Hur fungerar tjänsten snabbsaldo?
Vad är dra och överför?
Vilka mobila tjänster kan anslutas till mig?
Hur ansluts Mobilt SäkerhetsID?


Kom igång

Hur skaffar jag appen?

  • Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
  • Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.

Vad behöver jag för att börja använda appen för unga?

Har du idag Internetbanken ung har du automatiskt tillgång till appen för unga och behöver bara ladda ner appen i App Store eller Google Play till din mobil. Sök på Swedbank Ung i App Store/Google Play (Är du kund i en sparbank söker du på Sparbanken Ung).

Har du inte Internetbanken ung idag behöver du ansluta dig vilket kan göras på bankkontor på något av följande sätt:

Besöka ett bankkontor och skaffa Internetbanken ung. Det räcker med att en förmyndare kommer in på kontoret med Muntlig fullmakt (en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens) eller skriftlig fullmakt.


Kostar appen något?

Appen är kostnadsfri. Det kan tillkomma kostnader från din mobiloperatör för surf eller överförd datamängd.

Vem kan använda appen?

Du behöver vara privatperson och under 18 år för att kunna använda appen. Du behöver också ha ett avtal för att kunna använda Internetbanken och appen för unga.
 

Hur gör jag om jag behöver hjälp?

Digital support kan hjälpa dig med frågor kring appen.
Ring 0771 – 97 75 12.

Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?

För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 9.0 eller senare i iPhone och version 5 eller senare i Android. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare. Med ett äldre operativsystem går det inte att installera appen i mobilen. Du kan själv uppdatera till ett senare och säkrare operativsystem genom att ansluta mobiltelefonen till datorn med datorsladden (USB) som tillhör telefonen. Normalt startar uppdateringen direkt, följ då instruktionerna som visas i datorn.

Krav för appen:

iPhone: iOS version 9.0 eller senare.
För att se vad du har för version av operativsystem: Välj Inställningar – Allmänt – Om – Version.

Android: Android version 5 eller senare. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare.
Det kan skilja från telefon till telefon hur man ser vilken version av operativsystemet man har i sin Android-mobil. Vanligtvis kollar man så här: Välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion.

Varför behöver appen ha tillgång till olika funktioner i mobilen när jag laddar ner appen?

Appen behöver tillgång till specifika funktioner i din smartphone för att olika tjänster ska fungera rätt.

  • Läsa alla konton/adresser är samma tillgång som krävs för att kunna ladda kontantkort i appen.
  • Kolla om samtal pågår och ringa samtal krävs för att kunna ringa kontor, 033-10 50 60 eller spärrservice inifrån appen.
  • Läsa Google-inställningar har att göra med Google Play Services som krävs för Google Maps.
  • Tillgång till fotoalbum krävs för tjänsten Kort på kort.
  • Läsa innehåll på USB-enheten behövs för att kunna läsa från extern enhet (till exempel hämta en bild från en USB-enhet eller Dropbox).

Måste jag ha en smartphone för att kunna använda appen?

Ja, appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler.

Jag är kund i en sparbank, kan jag använda appen?

Är du kund i en Sparbank ska du ladda ner Sparbankernas app. Använd sökord Sparbanken ung när du söker efter appen i App Store eller Google Play. När du öppnar upp appen för första gången väljer du då vilken sparbank du tillhör.
 

Jag är kund både i Swedbank och i en Sparbank, behöver jag ladda ner två olika appar?

Ja, du behöver ladda ner två appar. Ladda ner och logga in i Swedbanks app för att komma åt ditt engagemang i Swedbank och Sparbanken-appen för att komma åt ditt engagemang i en Sparbank.

Vilka konton och sparanden visas i appen?

I appen för unga visas konton och sparanden där pengarna är tillgängliga för barnet att använda.

 

Logga in

Vilka inloggningssätt finns för appen?

Det går att logga in i appen med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetsdosa.

Personlig kod har försvunnit som inloggningsmetod. Vad ska jag använda istället?

Från och med februari 2016 fungerar inte personlig kod som inloggningsmetod längre. Istället rekommenderar vi Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

Beställ Mobilt SäkerhetsID:
Vill du ansluta Mobilt SäkerhetsID kan någon av dina föräldrar eller vårdnadshavare kan beställa Mobilt SäkerhetsID till dig direkt i sin app under Inställningar – Appen för unga. Med Mobilt SäkerhetsID kan du både logga in i appen för unga och internetbanken ung.

Beställ Mobilt BankID:
Vill du ansluta Mobilt BankID behöver du och din förälder eller vårdnadshavare besöka ett bankkontor. Båda dina föräldrar behöver godkänna anslutningen och intyga med muntlig eller skriftlig fullmakt..

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Du skaffar Mobilt BankID på ditt närmaste bankkontor. Det räcker med att en förmyndare kommer in på kontoret med Muntlig fullmakt (en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens) eller skriftlig fullmakt.

Tjänster i appen

Kan jag betala räkningar i appen för unga?

Nej, du kan se saldo på dina konton och göra överföringar mellan egna konton, men inte göra betalningar till andra i appen för unga.

Hur fungerar tjänsten snabbsaldo?

Snabbsaldo är en funktion där du kan se hur mycket pengar du har på ett utvalt konto, utan att behöva vara inloggad. Snabbsaldofunktionen finns inte i iPad-appen. Du aktiverar snabbsaldo genom att logga in i appen och välja Inställningar/Snabbsaldo. Sedan väljer du vilket konto du vill koppla till tjänsten och sedan Aktivera. Genom att skaka telefonen när du befinner dig på startsidan av din app, kommer snabbsaldo fram. Skaka telefonen igen, så döljs snabbsaldot.

Vad är dra och överför?

Dra och överför är ett sätt att göra snabba överföringar mellan dina egna konton. I kontoöversikten, håll nere fingret på det konto du vill föra över pengar från för att aktivera Dra och överför-funktionen. De konton som du kan flytta pengar mellan markeras i kontolistan. Dra nu från-kontot till det konto du vill överföra pengar till och släpp sedan. Välj belopp. Överföringen sker direkt.


Vilka mobila tjänster kan anslutas till mig?

De tjänster som kan anslutas är Mobilt SäkerhetsID, Swish, Kort på kort och Ladda kontantkort.

Hur ansluts Mobilt SäkerhetsID?

Din förälder eller vårdnadshavare ansluter Mobilt SäkerhetsID till dig i sin egen app under Inställningar – Appen för unga.
Så här gör din förälder:

  1. Välj Beställ ett nytt Mobilt SäkerhetsID.
  2. Läs igenom villkor och avtal och gå vidare och godkänn med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Anteckna aktiveringskoden som visas som behövs för att aktivera Mobilt SäkerhetsID i din smartphone.
  3. Du behöver ladda ner BankID säkerhetsapp i sin smartphone.
  4. I BankID säkerhetsapp anges den säkerhetskodkod som nyss har skapats.
  5. Sedan väljer du en säkerhetskod som används tillsammans med Mobilt SäkerhetsID.
  6. När aktiveringen är klart får din förälder eller vårdnadshavare en bekräftelse i sin egen app.

     

Stäng Skriv ut