Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Ställ din fråga här

Telefonbanken

Öppettider033-10 50 60 val 3

Digital Support

Dygnet runt0771-97 75 12

Spärrservice

Dygnet runt08-411 10 11

Registrera NID för handel med värdepapper

Två personer i ett möte

Från och med 3 januari 2018 behöver alla privatpersoner som handlar med värdepapper registrera ett nationellt ID-nummer, NID, i bankens system. Det gäller som en global identifieringskod vid värdepapperstransaktioner. Syftet är att öka transparensen och göra det enklare att spåra värdepappersaffärer oavsett nationsgränser.

Vad är NID?

NID står för Nationellt ID-nummer och bestäms av ditt medborgarskap.
Om du enbart är svensk medborgare består ditt NID av det tolvsiffriga personnumret med landskoden SE framför. För dig som är medborgare i annat EES-land eller land utanför EES består NID-numret ofta av landskod samt passnummer, annat nationellt id-nummer eller bokstavskoder baserade på personens namn.

Vem behöver ett NID?

Den som vill köpa, sälja eller flytta värdepapper behöver registrera ett NID.
För att delta i nyemissioner behövs också ett NID. För köp och försäljning av fondandelar (förutom börshandlade fonder, ETF) behövs dock inget NID.

Så här får du ett NID

När du öppnar en ny värdepapperstjänst i din internetbank eller i appen ska du också registrera ett NID.
När du loggar in i din internetbank eller i appen och öppnar en ny värdepapperstjänst, uppmanas du fylla i uppgifter om medborgarskap, eventuellt passnummer med mera. NID-numret skapas och registreras då i bankens system med hjälp av de ifyllda uppgifterna.
Om du redan har en värdepapperstjänst behöver du ännu inte registrera ett NID.
Stäng Skriv ut