Meny

Säkerhet och bedrägerier

Säkerhet är viktigt och något vi lägger stort fokus på. Både för att du ska känna dig trygg och samtidigt skapa förståelse för hur du kan skydda dig mot bedrägerier. Du kan själv bidra genom att anpassa våra produkter efter dina specifika behov. På så sätt skapar vi – tillsammans – en hög säkerhet och minskar risken för bedrägeri.

Working meeting in front of a computer

Företagare? Skydda dig mot företagsbedrägerier

Har du eget företag? Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi. Läs mer om hur du skyddar dig.

Seniorpar

Se filmen "Så undviker du att bli lurad"

Digitala bedrägerier blir tyvärr allt vanligare. Här är några saker att tänka på för att undvika att bli lurad.

Påverka din digitala säkerhet

Vet du om att du kan anpassa våra produkter och påverka din säkerhet när du gör dina bankärenden digitalt? Du kan göra val om beloppsgränser, internetköp och automatuttag.

Skydda dig mot bedrägerier

Använd aldrig BankID eller säkerhetsdosan för att någon ber dig om det. Håll hårt i dina kortnummer, koder och lösenord. Och välj lägre beloppsgränser för överföringar och Swish. Det är tre heta tips för att undvika bedrägerier. Läs mer och öka tryggheten.

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Säker identifiering

Vi har tagit fram säkra inloggningsmetoder för att du på ett säkert sätt ska kunna använda våra tjänster över telefon, mobil och internet. En säker identifiering innebär trygghet för dig som kund.

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Young adult waiting at the train station

Penningmålvakt, spelbedrägerier eller spionprogram?

Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. De bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. 

Privatkurs för föreningar och nätverk

Vi erbjuder kostnadsfria föreläsningar för föreningar och nätverk. Vi besöker er gärna! Eller ni vill kanske komma till oss på banken?

Behöver du ytterligare information? Kontakta någon av oss så berättar vi mer.

Digital säkerhet - Hanna Shlström och Kornelia Sahin Bolotis

Banksäkerhet i vardagen

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11

Spärrtjänst

Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

Mer om säkerhet

Frågor?

Har du frågor om hur du använder dina tjänster på ett säkert sätt? Välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss